16 June, 2012

Mak, angah sayang mak

Tak tahu aku nak mulakan dari mana. Awal sangat untuk aku post new entry untuk hari ni. Skarang pukul 7.51 pagi ahad (16 Jun 2012). Sekali lagi hari ni aku mimpikan mak aku pergi mengadap Ilahi. Allahu Akbar. Sayu hati aku hanya tuhan sahaja yang tahu. Aku terlalu sedih untuk mengingatkan kembali mimpi aku tu. Mimpi kali ni terlalu mendalam sehingga aku tidak dapat menahan sebak air mata aku ni.

Sejurus selepas aku terjaga, aku terus mencapai telefon dan terus mendial nombor rumah aku. Baby yang angkat fon aku dan terus bertanyakan ingin bercakap dengan neneknya. Mak aku angkat, terus gugur air mata aku. Ayat pertama yang aku ucapkan adalah "Makkkk...angah sayang mak sangat..syg sangat2 mak".. Mak aku tanya kenapa ni.? Aku jawab dalam nada teresak2, cakap aku mimpikannya pergi selamanya. Mak aku terus nangis dan cakap "Mak selalu doakan mak panjang umur agar mak sempat tengok angah kahwin nanti, mak selalu doakan angah semua dapat rezeki dan jodoh yang baik."...Aku terlampau sayangkan mak. Aku tak sanggup kehilangan dia selepas ayahku tak ada. Biarlah aku pergi dulu sebelum dia. Aku tak sanggup melihat dia pergi. Aku tak boleh kehilangan dia lagi. Aku ada buat salah dengan mak aku ke?

Aku takut nak ingat saat2 mak aku pergi dalam mimpi tadi. Mak aku sorang di tepi pantai dan orang memberitahuku mak nazak. Aku berlari tepi pantai tu dan ternampak mak keseorangan terbaring sambil mengucapkan dua kalimah shahadah tanpa dibantu sesiapa. Mak cakap "Mak dan nak pergi ni"...Mulut mak terketar2 sambil berselimut siap. Macam dah buat persiapan untuk pergi buat selamanya. Sempat die membetulkan kedudukannya menghadap ke kiblat sebelum dia pergi. Aku ajarnya shahadah semua. Bisik di telinganya. Semua mak dengar. Masih dengar dengan jelas.

Tak sempat mimpi aku tu habis, aku terus terjaga dan terus menelefon mak dan menangis semahunya. Kepada sesiapa yang masih mempunyai ibu dan ayah, hargai mereka selagi mereka masih ada di sisi anda. Takut anda menyesal di kemudian hari macam saya. Semenjak kehilangan ayah 4 tahun lepas, aku terasa sangat menyesal kerana tak sempat membahagiakan dia sebelum dia pergi. Dia menyuruh aku berkahwin sebelum dia pergi. Aku tak sempat berinya wang gaji aku yang pertama setelah bergelar pemegang ijazah. Aku terlalu menjaga mak aku selepas itu.

Mak, angah terlalu sayangkan mak

No comments:

Post a Comment