08 December, 2008

emak...!

malam tadi seperti biasa...
aku tak boleh nk lelapkan mata sehinggalah aku terlena sendiri sekitar jam 4 pagi..
tak tahu kenapa dengan mata aku sekarang...
area pukul 4 barulah boleh lelap..
mungkin ni gejala aku slalu balik lewat kerana main futsal 2,3 ari ni kot..

malam td sebelum aku tido..
mak mengadu mabok n muntah...
aku urut mak aku macam biasa..
anak mithali la katekan...

aku nk ceritakan kt sini ialah..................
sedang aku urut2 n picit mak aku..
aku pegang tapak tangan mak aku..
dengan tetiba je aku macam tersentak dan berfikir...

"inilah tangan yg selalu masakkan untuk aku...tangan inilah yg telah dodoikan aku masa aku kecik dlu...tangan inilah yg besarkan aku...."
tangan mak aku ade kesan2 kunyit..mgkin sbb masak pagi td kot..biasalah orang kampung je...
aku macam tersentak...ni lah pertama kali aku lihat btul2 tapak tangan mak aku...
aku tgk btul2 setiap jari dan tapak tangan mak aku tu...
aku rase macam hiba n nk nangis je time tu..
teringat plak pada arwah ayah aku MUHAMAD BIN HUSIA..(al-fatihah)...
tangan ayah aku dlu...tak pernah aku tatap btul2 sehinggalah saat aku mandikan jenazah ayah aku tu..
aku lihat sepuasnyer muka dah wajah ayah aku...
jari jemari die aku gosok pelahan2..
aku syg ayah aku sgt2..
aku rindukan die...
rindu sangat2...

aku tatap btul2 tapak tangan mak aku...
inilah insan yg aku sayang kt dunia ni..
tak ade orang yg paling aku syg kecuali mak aku ni...
aku tatap btul2..
takut aku tak sempat macam aku lihat tapak tangan ayah aku dlu...

aku sedih malam td..
teringat mak aku sakit lg..
aku jd takut nk tido..
mak aku mabok...tak sure kenapa..
nk pergi kelinik,tp duit tak ada...
aku harus sabar sehingga aku dapat stabilkan diri dan senangkan mak aku nnt...
tp mmg aku terharu bile tgk tapak tangan mak aku semalam...

tangan yg dah besarkan aku sampai aku jd camni...


angah sayang sangat2 kt mak....!

No comments:

Post a Comment